انجام پایان نامه تاریخ

درس تاريخ در نظام آموزشی کشور تنها به بازخواني گذشته و هياهوي قدرتمندان و پادشاهان مي‌پردازد و بر همين اساس حتي بهترين دانش‌آموزان نيز تاريخ را مجموعه‌اي از حوادث مي‌دانند. اما آيا چنين ديدگاهي صحيح است؟ آيا دانش  تاريخ مثل يك داستان يا رمان، مجموعه‌اي از حوادث تلخ و شيرين را به حالت روايي و نقلي محض منتقل مي‌‌کند و هدف آن افزايش معلومات دايره ‌المعارفي است؟

تاريخ، قواعدي است كه ثبت وقايع مؤثر بر مردم يك ملت را با حفظ تسلسل تاريخي و زماني آن مطالعه مي‌كند و مبني بر تحقيق منتقدانه منابع اطلاعاتي و توضيح دلايل آنها است. هدف تاريخدان اين است كه فعاليت‌هاي ثبت شده انسان را شبیه‌سازي كند. تا درك قوی‌تري از آن داشته باشد. اين درك از اعمال انسان، موضوعي كاملاً نو است و به پيشرفت‌هاي علم تاريخ در اواخر قرن هجده و نوزده برمي‌گردد كه توسط تاريخدانان مجرب ايجاد گرديد.

توانايي‌هاي‌ لازم در رشته تاریخ :
دانشجويان تاريخ‌ بعد از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و یا دکتری بايد نظم‌ و دقت‌ فراوان‌ داشته وقابلیت به‌ تصوير كشيدن و نقد كردن وقايع‌ تاريخي‌ را داشته‌ باشند تا بتواند در نگارش پروپزال و انجام پایان نامه موفق عمل کند. بنای علم‌ تاريخ‌، فلسفه‌، زمين‌ آن‌ جغرافيا و ديوارهاي‌ آن‌ جامعه‌شناسي‌، اقتصاد، سياست‌ و فرهنگ‌ است‌ و دانشجويان کارشناسی ارشد و دکتری تاريخ‌ بايد با اين‌ علوم‌ آشنا باشند و از ثمره آنها بهره‌ ببرند. شخصی مي‌تواند در این رشته‌ در انجام پایان نامه ارشد و   دکتری موفق‌ شود كه‌ از پوسته‌ رويي‌ رويدادها عبور كرده‌ و مسائل‌ عميق‌تري‌ را درباره‌ آنها بفهمد و از ارتباط‌ بين‌ دو رويداد پي‌ به‌ رويداد سوم‌ ببرد و با ديدن‌ يك‌ رويداد به‌ علل‌ پنهان‌ و آشكار آن‌، اشاره‌ كند.

آینده شغلی و بازار کار رشته تاریخ

تلقی قدیمی از رشته تاریخ این است که فارغ التحصیلان این رشته بعد از انجام پایان نامه و دفاع از آن ضرورتاً باید دبیر شوند و در غیر این صورت هیچ شغلی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا نمی کند. در حالی که زمینه اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ در کشور ما بسیار زیاد است. چون ما امروزه سازمانهای بسیار متنوعی داریم و هر کدام از این سازمانها انبوهی از اسناد فهرست نشده و شناسایی نشده دارند؛ کاری که در حیطه دانش یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ است. علاوه بر آن، مراکز پژوهشی ما می توانند در سطوح مختلف (از نوشتن مقاله گرفته تا شرکت در طرح های کلان ملی – پژوهشی) از فارغ التحصیل دانشگاهی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تاریخ استفاده کنند. براساس آخرین برنامه تدوین شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار است از فارغ التحصیلان این رشته بعد از انجام پایان نامه ارشد تاریخ در وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان موزه ها، مراکز اسناد ملی و صدا و سیما برای بررسی مسائل تحقیقی تاریخ در حد تحقیقات بین المللی استفاده شود. صدا و سیما برای به تصویر کشاندن حوادث و وقایع گذشته، نهضت ها و مقاومت های مردمی و بررسی شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی نیاز به حضور فعال فارغ التحصیلان تاریخ دارد، افرادی که می توانند جامعه را با فرهنگ و تمدن گذشته خویش پیوند زنند و از گرایش آن به سمت فرهنگ دیگر کشورها جلوگیری کنند. حضور فارغ التحصیل این رشته در وزرات امور خارجه نیز از این جهت مهم است که برای برقراری ارتباط با کشورها باید پیشینه آنها در قالب قراردادها و پیمان ها اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد، کاری که در حیطه اطلاعات یک فارغ التحصیل تاریخ است. همچنین بررسی تاریخ از موضوعات اصلی مطبوعات و نشریات جهت بالا بردن فهم و درک جامعه است. چون جامعه ای که از حیات گذشته در ابعاد مختلف بیگانه باشد، هرگز فهم درستی از حال و برنامه منسجمی برای آینده نخواهد داشت و بالاخره پس از انقلاب بسیاری از مؤسسات و سازمانها مثل سازمان اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ، میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل آرشیو و اسناد ریاست جمهوری، پژوهشگاه تاریخ معاصر و ابسته به بنیاد مستضعفان و سازمان اسناد ملی با تأسیس پژوهشگاه یا اداره و واحد تاریخ به تدوین، تألیف و نگهداری اسناد تاریخی مشغول هستند و در نتیجه نیاز به فارغ التحصیل رشته تاریخ دارند. البته استادان و کارشناسان این رشته معتقدند که فارغ التحصیلان تاریخ در یک جامعه توسعه یافته می توانند جایگاه واقعی خویش را بیابند چون رشته تاریخ از لوازم توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و فارغ التحصیل توانای تاریخ می تواند در برنامه ریزی های کلان نقش بسیار مهم و مؤثری داشته باشد.

تاريخ طولاني فعّاليت گروه تاريخ در نظام دانشگاهي ايران را به کوتاهي و در دو دوره‌ي اصلي مي‌توان بررسي کرد:

   دوره‌ي يکم: از آغاز تا تأسيس گروه آموزشي تاريخ

در دوره نخست ، الگوي آموزشي در دانشگاه تهران برگرفته از اصول آموزش عالي فرانسه بود و از اين رو "تاريخ و جغرافيا يک رشته واحد محسوب مي شد و دروس ارائه شده ترکيبي از مواد درسي تاريخ و جغرافيا بود . اين دوره ي آموزشي از سال 1298 تا 1342 ادامه داشت. نسل اول استادان تاريخ در اين دوره از برجسته‌ترين دانشمندان ايران به شمار مي‌رفتند. استاداني چون عباس اقبال آشتياني، غلام‌رضا رشيدياسمي، عبدالحسين‌خان شيباني (وحيدالملک)، سعيد نفيسي و نصرالله فلسفي از جمله اين دانشمندان بودند

 دوره‌ي دوم: دوران فعّاليت به صورت گروه تاريخ

شايد بتوان گفت که مهم‌ترين تغيير در شکل نظام آموزش عالي ايران در سال تحصيلي 43-1342 صورت گرفت. در اين سال دانشگاه تهران در صدد برآمد تا شيوه و برنامه درسي دانشکده‌ها را از صورت پراکنده درسي خارج و درس‌ها و مواد آموزشي مشابه را در يک جا جمع کند.. دستاورد اين تصميم، ايجاد گروه‌هاي آموزشي در دانشگاه و از جمله در دانشکده ادبيات بود. در پي اين دگرگوني، گروه مستقل آموزشي تاريخ تأسيس گرديد و نظام آموزشي آن همانند امروز، بر اساس گذراندن واحدهاي درسي تغيير يافت.

تاريخ را مي‌توان مطالعه حيات اجتماعي انسان در زمان، همراه با تحليل براي نوسازي اکنون و معرفت و آگاهي نسبت به آينده تعريف کرد.

آموزش تاريخ به مفهوم شناخت و احوال و سرگذشت جوامع، اقوام و ملتهاي جهان بر اساس متون، مدارک، اسناد، اخبار، آثارتاريخي و بررسي آنها با روشهاي علمي است.تاريخ بايد رسالت خود را در تغيير زير بنايي و بنيادي بر پايه مطالعه مواريث ارزشمند جامعه ايراني و اسلامي و نيز تاريخ جهان به انجام رساند و با تقويت حس کنجکاوي، دقت علمي و علاقه و تفکر و ابداع و خلاقيت، گذشته را همچون چراغي فراسوي نسل کنوني بيفروزد.

موسسه علمی پژوهشی رادمشاور با سالها تجربه در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویی اعم از انجام پروپزال,انجام پایان نامه از تعیین موضوع تا تدوین پروپوزال، اجرای پایان نامه, نگارش و ویراستاری مشغول به فعالیت بوده است. این مرکز دارای تیمی بسیار قوی از محققان و اساتید خبره در رشته تاریخ است و توانسته است تاکنون پایان نامه های قویی و فراوانی را در موضوعات این رشته ارئه نماید. حفظ امانت و رازداری در انجام پروژه های رشته تاریخ در راس شعارهای این موسسه میباشد.

JoomShaper