انجام پایان نامه مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش

مهندسی هوافضا شاخه‌ای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها و همچنین طراحی و سیستم‌ها با تکنولوژی بالا مانند خودروهای کم مصرف و تجهیزات نفت و گاز و سیستم‌های تولید توان سر وکار دارد. رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته های راهبردی (استراتژیک) و مورد توجه در دنیا و نشانه توسعه و پیشرفت کشورهاست و از  آنجا که در هر دو عرصه نظامی و علمی مورد توجه قرار دارد، بودجه های کلانی صرف توسعه آن می شود. از این رو از جایگاه ممتاز و رو به رشد در میان رشته های مهندسی برخوردار است. مهندسی هوافضا از نظر واحدهای درسی شباهت زیادی به رشته مهندسی مکانیک دارد و در برخی دانشگاهها در دانشکده مکانیک ارایه می شود. به عبارتی مهندسی هوافضا از زیرشاخه های مهندسی مکانیک سیالات است وکاربرد زمینه‌های مطالعاتی یکمهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود. برای مثال آئرودینامیک خودرو از برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرفتری می‌سازند. رشته هوافضا ابتدا در 4 گرایش اصلی در مقطع کارشناسی ارشد شروع به کار کرد و چند سالی است که یک گرایش دیگر نیز به این رشته اضافه شده است. گرایش های اصلی این رشته در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از: آیرودینامیک، پیشرانش یا جلوبرندگی، سازه، دینامیک پرواز و یک گرایش فضا که به تازگی به جمع گرایش های این رشته اضافه شده است. البته با توجه به پیشرفت اندک در 4 گرایش اصلی این رشته، گرایش جدید تنها به منظور تکمیل شاخه های هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایران بوده و چندان سیلابس درسی و پروژه های خاصی در این زمینه پیش بینی نشده است. در دوره ارشد گرایش هوافضا مانند بسیاری از گرایش های مهندسی، 32 واحد دارد که در 2 یا حداکثر 3 سال به طول می انجامد. دروس دوره کارشناسی ارشد، شامل 24 واحد یعنی 8 درس 3 واحدی است که به همراه 2 واحد درس سمینار و 6 واحد پروژه کارشناسی ارشد مجموعاً 32 واحد دوره کارشناسی ارشد هوافضا را تشکیل می دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که این تعداد واحد منوط به این شرط است که در ترم اول ورود به این رشته درسی پیش نیاز نخورده باشید. معمولاً دانشجویان مکانیک و هوافضا دروس پیش نیاز ندارند.

پیشرانش به مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده، اعم از موتورهای هوازی و غيرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پيستونی و چرخپره‌ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسيدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌كنند. اما موتورهای غيرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپيماها است كه سوخت و اكسيدكننده را با خود حمل می‌كنند. در اين دانش نحوه‌ی توليد نيروی پیشرانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد. گرایش جلوبرندگی (پیشرانش) نیز مانند گرایش آیرودینامیک در کارشناسی ارشد هوافضا، یک گرایش سیالاتی است که عمدتاً به بخش موتور هواپیما و بخش های تولید کننده تراست یا نیروی پیشران می پردازد. علم جلوبرندگی به مطالعه و بررسی سیستم‌های جلوبرنده اعم از موتورهای پیستونی، توربینی، راكت‌ها و نحوه تولید نیروی رانش در آن‌ها می‌پردازد. هسته اصلی عمده موتورها، توربین گاز است و این بخش دنیایی از تکنولوژی و هنر مهندسی را در خود جای داده است. بررسی هر بخش توربین گاز مثل خنک کاری، اتمایزرها، احتراق، توربین، کمپرسور، نازل و ناپایداری احتراق، مجموعه بزرگی از علوم جدید و تحقیقات آزمایشگاهی پیشرفته را می طلبد که نشان دهنده کیفیت گرایش پیشرانش در کارشناسی ارشد هوافضا می باشد. البته گرایش پیشرانش و ایرودینامیک بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و در بعضی از دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان گروه آیروپیشرانش معرفی می شود. دروس دوره کارشناسی ارشد این گرایش ها نیز هم پوشانی زیادی دارد. در این گرایش نرم افزارهای فلوینت، فرترن و RPA بیشترین کاربرد را دارند.

در این دانش نحوهٔ تولید نیروی رانش و همچنین ساختار کلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. طراحی و تعیین میزان عملکرد انواع سامانه‌های جلوبرنده نیز بسیار مورد توجه مهندسین پیشرانش هستند.

گرایش جلوبرندگی بسیار شبیه به مکانیک - تبدیل انرژی و سیستم‌های انرژی می‌باشد و دروس مشترک بسیاری با هم دارند و  زمینه‌های کاری بیشتری نیز نسبت به گرایش‌های دیگر هوافضا دارد. (شرکت نفت، ایران خودرو، صنایع دفاع، نیروگاه‌ها و...) عمده دانشجویان و فارغ التحصیلان این گرایش به شبیه سازی عددی رفتار سیال [CFD] می پردازند.

 

با افزايش نياز به صنايع دفاعي ،‌ نياز به متخصصين اين رشته نيز افزايش ميابد. از طرف ديگر ،‌ با رشد ترافيك هوائي و افزايش تعداد مسافران و نيز براي جايگزيني ناوگانهاي هوائي موجود با هواپيماهائي با سرعت بالاتر و مصرف سوخت كمتر ، نياز به مهندسين هوا- فضا افزايش خواهد يافت. برای دانشجویان بعد از انجام پایان نامه هوافضا و انجام پایان نامه ارشد هوافضا و همچنین با گرايش شركتهاي سازنده هواپيما براي استفاده از فناوري موجود در زمينه هاي جديد، فرصتهاي شغلي جديدي بوجود خواهد آمد. بعضي فرصتهاي استخدامي نيز در صنايعي كه واضحا با هوا- فضا ارتباطي ندارند ، مانند صنايع اتومبيل سازي ايجاد خواهد شد.

 باتوجه به تنوع در گرایشهای مهندسی هوافضا و مباحث مختلف موجود در این رشته همچنین مشکلاتی از جمله نبود آزمایشگاه تخصصی برای دانشجو باعث ایجاد چلنج در  انتخاب موضوع و نوشتن پروپزال و پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شده است. متخصصین ما در موسسه علمی تحقیقاتی رادمشاور در گرایش های مختلف برای مشاوره, تدوین پروپوزال و انجام پایان نامه انجام پایان نامه کارشناسی ارشد هوافضا آماده راهنمایی شما هستند. متخصصان ما در تمامی مراحل از مرحله تعیین موضوع و ارائه مقاله بیس جدید تا تدوین پروپوزال, ارائه روش جدید و پیشنهادی,اجرای پایان نامه ارشد و انجام پایان نامه مهندسی هوافضا شما را یاری دهند. مشاوره رایگان با متخصصین ما میتواند هم شما را از تخصص ایشان آگاه کرده و همچنین بینش شما را در انتخاب موضوع برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد, انجام پایان نامه دکتری در این رشته ارتقا دهد.

 

JoomShaper